Olvasási idő: ~ 10 perc

A magántulajdon ellen elkövetett erőszak, a természet törvényei ellen elkövetett bűn ismét győzedelmeskedett Magyarországon, mint ahogy azt teszi már elbeszélhetetlen idők óta, és a magyar társadalom szívében szunnyadó kommunizmus elűzte, a kapitalizmussal és a szabadsággal együtt az Ubert.

Senki sem próbálja tagadni és titkolni ennek a történésnek az okát és forrását. A társadalom intézményei csupán rendeltetésszerű működésüküket tanusítják. Az emberek önkéntes értékcseréjének erőszakkal való megtiltásának egyik oka az volt, hogy az állam képtelennek látszott olyan hatékonyan elkobozni egy részt a megtermelt vagyonból, mint amilyen hatékonyan a taxisoktól képes volt. Az Uber sofőr maga választhatta azt, hogy befizeti-e a központi erőszakszervezet által követelt porciót vagy megtartja jogosan szerzett és birtokolt vagyonát, míg a taxisofőrnek nem adatott meg ez a lehetőség. Így hát az állam számára teljesen természetes, hogy monopóliumot biztosít annak a gazdasági csoportnak, akitől biztosan képes rabolni, míg kitiltja azokat, akiket csak nagy energiabefektetéssel lehet kizsákmányolni.

Természetesen az Uber sofőrök nem feleltek meg az állam által előírt szabályozásoknak sem. “Mik azok a szabályozások?” kérdezheti az olvasó. A szabályozás nem több, mint amikor az egyik ember azt mondja a másiknak, hogy “csináld ezt és így, vagy különben megverlek vagy meggyilkollak.” Az állam azt mondja: “csináld meg ezt és ezt a tesztet, menj át ezen és ezen a vizsgán, felelj meg ennek és ennek a követelésnek, vagy különben megtiltom, hogy önkéntesen, erőszak vagy csalás nélkül elcseréld tulajdonodat másokkal, és ha nem engedelmeskedsz, bérgyilkosokat küldök rád, akik először csak a pénzedet követelik, deha továbbra sem engedelmeskedsz, egy sötét ketrecbe zárnak, és ha ennek  is ellenállsz, akkor meggyilkolnak.” “Miért teheti ezt meg az állam?” kérdezheti az olvasó. Azért, mert az államnak bérgyilkosai vannak, akiket akkor is használ, ha az ember csak a bérgyilkosok ellen próbálna védekezni.

uber-redesign-russellwarwick.jpg

Persze a legtöbb esetben az állam nem hasraütésszerűen jelenti ki, hogy az embereknek “ezt és ezt kell csinálniuk, vagy különben…,” hanem igenis célt szolgálnak a szabályozások. Képzeljük el például az autóoktatókat és vizsgáztatókat, a minőségellenőröket, vagy ezer másik foglalkozást, az alkalmassági vizsgát elvégző szakembereket, a revizorokat, és társadalmunk számos egyéb tagját. Ha nem volnának szabályozások, ezeknek az embereknek bizony olyan munka után kellene nézniük, ahol valós értéket hoznak létre tevékenységükkel, olyan emberek számára, akik önként üzletelnek velük. Ha pedig így volna, az éppen regnáló hatalom elveszítené szavazói igen nagy hányadát, miután “munkákat ígért,” helyette pedig szabadságot adott. Ezt természetesen nem kockáztathatja a Fidesz.

Elsőre ellentmondásnak tűnően a szabályozások azt az iparágat is segítik, aki a szabályozás áldozatául esik. Ha a taxiipar nem volna szabályozva, bárki behuppanhatna a saját autójába, ráírhatná, hogy taxi, és szállíthatna vásárlókat ide-oda, amely radikálisan csökkentené a taxi szolgáltatás árait, és a taxisofőrök bevételét. Ez, természetesen hatalmas nyereség a vásárló számára, viszont pokol azoknak, akik taxizásból szeretnének megélni, és nem hajlandóak új képességeket tanulni, hogy haladjanak a korral. Így kényszeríthetik a potenciális sofőröket, hogy menjenek át mindenféle vizsgán, fessék ilyenre és olyanra az autójukat, építesenek bele ezerféle kütyüt, amit természetesen nem lehet csak úgy beszerezni a Teszkóból, járjanak esőtáncot és imádkozzanak napi ötvenszer a Parlament felé. A szabályozások pedig csak növekednek egészen addig, amíg úgynevezett “belépési korlátként” nem szolgálnak új versenyzők ellen, akik képtelenek megfelelni az előírásoknak, illegálissá válik számukra embereket szállítani, és következményképpen mesterségesen fenn tartják a taxisofőrök bevételét.

Mint ahogy látjuk, az Uber betiltásának oka nem csak az államban, hanem az államot saját céljaikra használó, taxisnak nevezett bűnözőkben is keresendő. És félreértés ne essék: ha én odalépek a pénztárnál fizető vásárlóhoz, azt üvöltöm neki, hogy “NEM MEGMONDTAM, HOGY EZT NEM TEHETED?” majd pedig hajánál fogva egy sötét pincébe rángatom és rázárom az ajtót, akkor bűnt követek el – ha pedig a taxisok uszítják erre az államot, attól még az ugyanúgy bűn marad. Az uszítás okai érthetőek, ha hajlandóak vagyunk önző emberek erőszakos elméjével gondolkodni egy pillanatra: azért követelték a betiltást, mert ők akarták az Uberes sofőrökkel kereskedő vásárlók pénzét. És mivel képtelenek voltak jobb, olcsóbb, minőségibb szolgáltatást nyújtani, mint az Uber, viszont nem akartak lemondani a pénzről, pontosan úgy, mint minden pitiáner bűnöző, ők is erőszakot használtak.

Mit is jelentenek ezek az események? Mindenekelőtt azt jelentik, hogy az állam erőszakot alkalmazott 160 ezer ember ellen, és megtiltotta, hogy annak adják pénzüket, aki szubjektíven a legnagyobb értéket nyújtja számukra. Azt jelenti, hogy a taxisok és a bürokraták mohósága és erőszakossága miatt 160 ezer ember bűncselemény áldozata lett.

De ez azt is jelenti, hogy törvénytelenné lett a gazdasági növekedés. Ezt illusztrálva tegyük fel, hogy Kiss István, taxisofőr 100 forintért visz el minket A-ból B-be, Nagy József Uber sofőr pedig ezt a szolgáltatást csupán 75 forintért végzi el számunkra. Ez azt jelenti, hogy az utóbbi esetben 25 forint a gazdaság más részeibe vándorolhat, hogy mások által előállított javakért és szolgáltatásokért fizessen, és a 100 forintból így a gazdaság képes több értéket előállítani, mint előtte. Ez Magyarországon központilag tiltott.

Ez nem jelenti azt, hogy a világnak vége, az emberek pedig az ítéletidőkig a bűnözőknek és tolvajoknak való fizetésre kárhoztattak. Az élet mindig utat tört magának, és ahol az egyik próbálkozás elbukott, a kínálat helyét egy másik, hatalmasabb erő tölti be. Az Uber helyét pedig világszerte az Arcade City tölti be, egy decentralizált app, amely sikeresen szembeszáll a korrupt államok és érdekcsoportok szövetségével szerte a világon.

CmeuZqjWEAAHHNB

Az Arcade City appja világszerte augusztusban lesz elérhető, és ide kattintva lehet elsőbbségi hozzáféréshez folyamodni. Az Arcade City lehetővé fogja tenni, hogy a sofőrök és az utazni kívánó vásárlók kapcsolatba lépjenek egymással központi közvetítő nélkül, és egymás között határozzák meg a fuvar árát, kezdetét és célállomását. A sofőrök szabadon kérthetnek annyit a vásárlóktól, amennyit helyesnek gondolnak, és úgy szabják meg az utazás körülményeit, ahogyan gondolják, a vásárló pedig önként választhat a potenciális sofőrök sokasága közül. Tehetik mindezt úgy, hogy nem áll közéjük egy betolakodó vállalat, aki a fizettség jelentős részét követeli, és központilag megszabja az árakat.

Sőt, az Arcade City lehetővé teszi, hogy a sofőrök szabadon létrehozzák saját vállalataikat és hálózataikat, együttműködve más sofőrökkel, hogy nagyobb méretekben is megvalósíthassák saját elképzelésüket arról, hogy milyen egy felejthetetlen utazási élmény szerte a világ nagyvárosaiban. Az Arcade City közösségi aspektusának köszönhetően mérhetetlenül felülmúlja azt az egyébként így is értékes és innovatív szolgáltatást, amit az Uber volt képes kínálni, és egy sokkal erőteljesebb eszközt ad a kezébe bárkinek, aki pénzt szeretne keresni autójával, és értéket szeretne nyújtani egy szárnyaló, decentralizált, szabadpiaci közösség számára.

Az App pontos megjelenési dátuma 2016. Szeptember 1., és a legújabb hírek szerint minden felhasználó automatikusan kapni fog egy Bitcoin pénztárcát. További információért kattints ide.

Végül pedig egy üzenet azoknak, akik bűnrészesei, vagy éljenzik az Uber Magyarországról való kitiltását:

A történelem rossz oldalán álltok.

Hívjuk individualizmusnak és kollektivizmusnak, kapitalizmusnak és szocializmusnak, békés kereskedelemnek és erőszakos rablásnak, a két erő, amely az emberi történelem lapjain végtelenszer összecsap ugyanaz marad. Az egyik alapelve az önkéntes kereskedelem, amelyben mindkét fél értéket ad értékért, és boldogan távozik. A másik alapelve az egyoldalú rablás, az erőszak, a vérontás. Az egyik a történelem során soha nem látott magaslatokba emelte az emberiség technológiai fejlődését és életszínvonalát, míg a másik évezredeken át tartó elnyomást és rabszolgaságot, majd 1929-től 2008-ig folytonos gazdasági összeomlásokat hozott.

Az egyik táplálja és élteti az emberi civilizációt, a másik a porba taszítja azt.

És ami a legfontosabb, az egyik: az individualizmus, a kapitalizmus, a békés kereskedelem a helyes, míg a kollektivizmus, a szocializmus, az erőszak a gonosz. És ha elég időt adunk neki, az igazság mindig győzedelmeskedik. És el fog jonni az idő, amikor a szabadság és a természet törvényeinek való engedelmeskedés a csillagok közé fogja emelni az emberiséget, és sosem látott technológiai és civilizációs fejlődést ad majd a kezébe. El fog jönni a kor, amikor az erőszak, a szocializmus, az államizmus el fog tűnni az emberiség szövetéből, és a jövő generációi undorodva fognak visszanézni rátok, mint bűnözőkre és árulókra.

Nem csupán ezer év múlva, vagy ötszáz év múlva, hanem talán a saját gyermekeitek is látni fogják, ahogy mohóságotoktól és erőszakosságotoktól vezérelve vétkeztek a természet törvényei ellen, a természet pedig ezerszeresen sújtja egész nemzetetek gazdaságát. Mindenki számára láthatóvá válik majd, hogy hűségetek nem az emberiség, a civilizáció és a fejlődés, hanem pitiáner rablók és bűnözők oldalán állt.

Ide kattintva támogathatod az oldal fenntartását.

One thought on “Az Uber utódja

  1. Alapjában véve egyetértek a cikkel, de egy jelentős tévedést látok. Méghozzá azt, hogy a taxisok használták fel az államot saját érdekeikért. Ennek megértéséhez fontos egy közelmúlt történelmi ismeret:

    Amikor a taxissztrájknak keresztelt országos tiltakozás zajlott, a különféle taxiscégek vezetői lepaktáltak a kormánnyal a résztvevők háta mögött. Így lett vége a tiltakozásnak. Horváth Blamázs – az akkori belügyminiszter – tökrészegen röhögött a Parlament ablakpárkányára kiállva a tiltakozókon ekkor. Nos azok a taxis vezetők nem kevést pénzt húznak le a taxisokról azóta is. Az állami illetékesek se keveset kaszálnak a magas útdíjon, az autók dupla/tripla vizsgáztatásán, a matricázáson és még sorolhatnám.

    Évekkel ezelőtt (kb. fidesz1 időszakban) indult egy taxis cég, amely nagyjából úgy működött mint az UBER. Nem volt olcsóbb mint a többi, de használhatóbb volt, a cég kevesebb tagsági díjat szedett mint mások. Körülbelül ugyanúgy nyírták ki mint az UBER-t, csak szép csendben. Ebből gondolom, hogy a mindenkori vezetés is részesedik a taxis cégek hasznából, nem adó formájában. A mostani UBER ellenes tiltakozás csak egy szűk taxis réteget mozgatott meg. Úgy sejtem az sem volt véletlenül. Főleg, hogy a normális taxisok szívesebben dolgoznának UBER módszerekkel.

    Mindemellett ha működne a taxis központokban egy GPS felügyelet, minden központ tudná, hol vannak az autók. Ez éppúgy védelem támadások esetén, ahogyan visszaellenőrizhető az útvonal, így a mostani esethez hasonló csalás/lopás/rablás/erőszak könnyedén elkerülhető.

Comments are closed.