Stefan Molyneux – Az Igazság Útján: Az Illúzió Zsarnoksága

Szeretet és Erény

Ha erényes vagyok, akkor az erényes emberek tisztelettel vagy szeretettel fognak felém fordulni. Korrupt vagy gonosz emberek talán illetni fognak tisztelettel, de biztos, hogy nem szeretettel.

Tehát erényesnek lenni és elutasítani a szeretet követelését bárkitől a legjobb útja annak, hogy más erényes embereket találj. Ha erényes vagy és nem követelőző, akkor más erényes emberek természetesen fognak feléd vonzódni. Az erény, ami nem erőszakolja magát másokra, mágnesként vonzza a jóságot és taszítja el a korrupciót.

Az igazi erény gyakorlati haszna az alapvető önvédelem.

Ha a részvényügynököm folyamatosan 30% profitot termel nekem a befektetésemből, van bármekkora mennyiségű pénz, amit nem fogok odaadni neki, amely nem szükséges a létfenntartásomhoz?

Természetesen nincs, mivel tudom, hogy mindig többet fogok visszakapni, mint amennyit adok.

Ugyanez a helyzet az igazi szeretettel.

Ha erényes vagyok, akkor elkerülhetetlenül pozitívan fogok hozzáállni más erényes emberekhez – és minél erényesebbek, annál inkább fogom őket szeretni. Az energiám, időm és erőforrásaim a rendelkezésükre fognak állni, mert tudom, hogy nem leszek kihasználva, és viszonozni fogják a nagylelkűségemet.

Ha te és én pénzt adtunk kölcsön egymásnak az évek során, és mindig visszafizettük a tartozásunkat, akkor, amikor legközelebb kölcsönért folyamodsz hozzám, igazságtalan lenne, ha azt mondanám neked, hogy nem adok kölcsön, mivel úgy gondolom, hogy nem fogod visszafizetni. A folytonos és töretlen őszinteséged felém pénzügyi dolgokban kötelességet hozott létre bennem. Ez nem azt jelenti, hogy muszáj kölcsönadnom neked. Ez nem azt jelenti, hogy bármikor adnom kell kölcsön, amikor kérsz, de nem állíthatom igazságosan azt, hogy az ok, amiért nem adok kölcsön az a hitem, hogy nem fogod visszafizetni.

Ugyanígy, ha a feleségem voltál 20 éve, és soha nem voltam hűtlen, ha egy nő fölhív, aztán leteszi, igazságtalan lenne rögtön hűtlenséggel vádolnod.

Egy központi taktika arra, hogy mesterséges és igazságtalan kötelezettségeket teremtsünk másokban az, hogy követeljük az ő pozitív véleményüket magunkról anélkül, hogy elérnénk azt. A leghatásosabb módja ennek az, hogy adjunk másoknak pozitív véleményt, amit nem értek el – hogy igényeljük mások szeretetét.

Ha az elmúlt 20 évben alig fizettem vissza a kölcsönöket, amit kértem tőled, tökéletesen indokolt, hogy elutasíts egy újabb hitelt. Akkor mérges lehetek és igazságtalannak hívhatlak és követelhetem, hogy kezelj úgy, mintha megbízható lennék, de aligha lenne erényes tőled, ha eleget tennél a kívánságaimnak. Valóban, tisztességtelen és igazságtalan lenne, ha figyelmen kívül hagynád a megbízhatatlanságomat, mert akkor úgy tennél, mintha nem lenne különbség aközött, aki visszafizeti a kölcsönt, és aközött aki nem.

Amikor erényesen viselkedünk másokkal, a jóakarat medencéjét teremtjük, amelyből meríthetünk, mint amikor a bankba tesszük a megtakarításunkat. Egy ember viselkedhet tökéletlenül és még mindig lehet méltó a szeretetre, mint ahogy egy ember néha megehet egy cukorkát és még mindig egészséges marad, de van egyfajta alapvető követelmény az állandóság iránt mindegyik tudományágban. Attól még nem leszek profi kosaras, ha tízből egyszer sikerül bedobnom a labdát.

Ha megbízhatóan viselkedek, nem kell kérnem, hogy bízz bennem – és oktalan is lenne ilyet kérnem. Vagy bízol bennem önként, ami azt jelenti, hogy tiszteled a becsületre méltó és folytonosságra törekvő viselkedést, és igazságosan válaszolsz azoknak, akik jót tesznek, vagy nem fogsz bennem bízni önként, ami azt jelenti, hogy nem válaszolsz igazságosan a megbízható viselkedésre, és te magad sem vagy megbízható.

Ha viszont azt követelem tőled, hogy bízz bennem, akkor belekerülök a csalás és rablás komplex kalkulációjába.

Az első dolog, amit megpróbálok tenni az az, hogy kiderítem, hogy tudsz-e valamit a bizalomról. A második az, hogy kiderítem az önbizalmad és önbecsülésed szintjét. A harmadik dolog kitalálni, hogy tudsz-e valamit a becsületességről.

Egy támadó mindig a leggyengébb rést próbálja megtalálni a páncélodon. Ha bizalmat követelek tőled, és beleegyezel abba, hogy ezt megadd nekem – bármiféle megelőző bizonyíték nélkül – akkor tudni fogom, hogy nem tudsz semmit a bizalomról. Hasonlóan, ha nem követeled azt, hogy kiérdemeljem a bizalmadat, akkor tudom, hogy kevés az önbizalmad és önbecsülésed. Ha úgy bánsz velem, mintha megbízható lennék, amikor nem vagyok megbízható, akkor tudom, hogy nagyon keveset tudsz a becsületességről.

Ez mindent elmond nekem a múltadról. Ez elárulja, hogy gyermekkorodban soha nem bántak tisztelettel veled, soha nem tanították meg neked, hogy az embereket független mértékkel mérd, és akármikor, amikor megpróbáltál kiállni magadért, a családod megtámadott téged.

Más szóval, tudni fogom, hogy könnyű préda vagy.

Képtelen vagyok kötelezettséget létrehozni benned, ha nem fogadod el azt, hogy igazságosan bántam veled a múltban. Mint mindig, sokkal könnyebb meggyőzni egy gyenge embert arról, hogy igazságosan bántál vele, mint ténylegesen tisztességesen és következetesen bánni emberekkel. Ha meg tudlak győzni arról, hogy a múltban becsületesen bántam veled, akkor “tartozol” nekem bizalommal és tisztelettel a jelenben.